Friday, February 27, 2009

WAKTUNYA MELAKSANAKAN SOLAT TAUBAT

Tidak ada waktu yang dikhususkan untuk mengerjakan solat sunat taubat ini. Boleh dikerjakan siang dan boleh waktu malam, pagi, tengah hari, petang dan sebagainya.
.
Namun demikian lebih baik dikerjakan waktu malam. Dikerjakan tengah malam misalnya, dua pertiga malam atau pada waktu sahur. Ini bukan apa, hanya kerana ingin mendapatkan suasana atau keadaan tenang dan sunyi, supaya lebih khusuk mengerjakannya. Kalau siang mungkin banyak gangguan, sama ada dari suara di luar rumah atau anak-anak kita yang bermain di rumah. Malam kita lebih khusuk, sama ada ketika mengerjakan solat taubat itu atau ketika mengucap istighfar selesai solat. Sudah tentu lebih baik kalau kita merenung segala dosa kita sehingga menitiskan air mata. Kalau boleh kita solat seperti Rasulullah SAW. Baginda Rasul, walaupun maksum dari dosa, pada waktu mengerjakan solat sunat di malam hari selalu sajadah atau tempat sujudnya basah disebabkan air mata Baginda yang suci itu.
.
Jadi, waktunya boleh bila sahaja, sama ada siang atau malam. Waktu lainnya ialah dikerjakan setelah mengerjakan dosa. Sebaiknya setelah mengerjakan dosa terus saja insaf dan segera minta ampun, sama ada dengan mengucap istighfar saja dan lebih baik disertai dengan mengerjakan solat taubat. Tidak boleh ditangguh-tangguhkan taubat. Ditakutkan nanti hati kita semakin berkarat atau kita mati sebelum sempat bertaubat.
.
Sumber: Syahrin J. (2007) Panduan Solat Taubat. Kuala Lumpur: Alhidayah Publications
.