Monday, February 23, 2009

JANGAN TUNGGU HINGGA TERTUTUP PINTU TAUBAT

Ada masanya Allah SWT tidak menerima taubat dari manusia walaupun dia betul-betui bertaubat, menyesali perbuatannya sehingga dia menangis dan sebagainya. Inilah yang selalu diistilahkan dengan tertutupnya pintu taubat. Taubat tidak diterima lagi ketika:
.
1. Nazak
Nazak di sini bukan hanya sekadar sakit tenat atau tidak sedarkan diri, tetapi jika roh sudah sampai ke kerongkongan seseorang. Biasanya malaikat maut mencabut nyawa manusia dari ubun-ubunnya. Dia tariklah roh itu dari ubun-ubun seseorang. Roh itu bergerak dari kaki ke arah kepala. Mula-mula jari-jarinya tidak bemyawa, kemudian betisnya, menyusul pahanya, perutnya, dadanya sampai lehernya. Ketika roh sudah sampai di leher atau kerongkongan, inilah yang dikatakan saat nazak atau ghargharah. Pada waktu ini tidak diterima lagi taubat seseorang.
.
Rasulullah saw bersabda:
Sesungguhnya Allah menerima taubat seseorang hamba selama belum sampai saat ghargharah.
.
Berdasarkan hadis itu, Allah SWT Maha Pengampun dan Dia menerima taubat seseorang hamba walaupun dosanya banyak kalau dia betul-betul minta ampun, tetapi dengan syarat belum sampai masa ghargharah.
.
2. Terancam nyawa
Firman Allah:
Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan, sehingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, barulah dia berkata: "Sesungguhnya aku bertaubat sekarang.
(An-Nisa:18)
.
Tidak diterima taubat dari seseorang yang dia bertaubat hanya kerana sudah diambang maut. Taubat seperti itu adalah taubat dalam keadaan terdesak, dalam keadaan genting atau dalam keadaan nyawa di hujung rambut. Taubat seperti itu tidak murni atau tulus dari hati orang yang bertaubat. Kalau bukan kerana keadaan gawat, dia tidak ingat dosanya dan tidak bertaubat.
.
Contohnya termasuklah orang yang bertaubat ketika kapal terbang yang dia naiki terjatuh. Misalnya ketika pesawat sudah terbakar dan sudah menjunam ke bawah, maka dia masih sempat bertaubat kepada Allah dengan sebenar-benar taubat, maka taubatnya tidak diterima walaupun dia betul-betui menyesali perbuatannya. Taubatnya tidak diterima kerana dia bertaubat dalam keadaan sudah dekat ajalnya.
.
Contoh lainnya misalnya orang yang karam di laut, orang yang kemalangan jalan raya, orang yang terperangkap di bawah bangunan runtuh dan sebagainya. Maksudnya sudah tipis harapan untuk selamat dan masih terang hati untuk mengingat dosa-dosa yang telah dilakukan dan masih ada waktu untuk bertaubat. Dalam keadaan seperti itu taubat tidak diterima lagi.
.
Firaun yang terkenal keras kepala dan sombong itu pun masih sedar, insaf dan mengakui kesalahannya ketika berhadapan dengan maut. Firaun menyatakan keimanannya kepada Allah dan bertaubat dari segala kesalahannya ketika dia tenggelam di laut. Allah SWT tidak menerima taubatnya itu.
.
Firman Allah dalam surah Yunus ayat 90 yang bermakaud: "Dan Kami memungkinkan bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Firaun dan bala tenteranya, kerana hendak menganiaya dan menindas mereka. Sehingga apabila Firaun itu telah hampir tenggelam, berkatalah dia: "Saya percaya bahawa tidak adaTuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan saya termasuk orang-orang yang berserah diri."
.
Allah SWT tidak menerima taubat Firaun. Sebelumnya dia sudah terlalujahat. Dia sudah banyak menindas kaum Bani Israil dan ramai yang dia bunuh. Dia telah banyak menentang Nabi Musa. Firaun sebenarnya sangat takjub dengan kekuasaan yang dia miliki sehingga membuat dia sombong. Dia menganggap dirinya raja dari segala raja, bahkan dia mengatakan dirinya Tuhan. Allah SWT tidak bersedia mengampuni kesalahan Firaun, apalagi kerana dia menyatakan keimanannya dan bertaubat setelah berada di ambang maut.
.
Allah SWT menjawab kata-kata Firaun itu dengan firmanNya:
Apakah sekarang (baru engkau percaya), padahal sesungguhnya engkau telah derhaka sejak dahulu, dan engkau termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan? (Yunus: 91)
.
3. Dalam keadaan kafir
Allah tidak akan menerima taubat seseorang selama dia masih kafir atau belum beriman. Ini sesuai dengan firman Allah:
Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka dalam kekafiran. (An-Nisa: 18)
.
Kalau ada orang kafir yang ingin bertaubat dari dosa-dosanya, maka hendaklah dia masuk Islam dahulu. Sebenamya orang kafir kalau dia sudah beriman (masuk Islam), maka hapuslah segala dosanya selama dia kafir. Sebaik saja masuk Islam, dia bersih dari dosa seperti halnya anak yang baru lahir. Sungguh beruntung orang yang mendapat hidayat untuk masuk Islam, apalagi dia sanggup mempertahankan rekod bersih itu sampai akhir hayatnya.
.
4. Matahari terbit dari barat
Taubat juga tidak diterima apabila matahari terbit dari barat atau tempat terbenamnya. Di antara tanda kiamat kubra (tanda besar) ialah terbit matahari dari tempat terbenamnya. Menurut riwayat, menjelang kiamat nanti akan terjadi suatu malam panjang. Malam itu cukup lama barn berganti dengan siang. Orang-orang semua sudah penat tidur dan perut pun sudah terasa lapar tetapi hari masih gelap. Setelah penat menunggu, barulah muncul cahaya fajar. Seperti biasa, hari pada pagi harinya mulai terang. Manusia keluar rumah untuk urusan masing-masing. Pada mulanya belum nampak sebarang keanehan. Tetapi alangkah terkejutnya manusia ketika itu tatkala melihat matahari terbit dari barat atau tempat yang biasa ia terbenam. Menurut riwayat peristiwa itu nanti akan terjadi pada hari Jumaat, yakni tepat pada hari terjadinya kiamat. Hari itulah terjadinya kiamat dan hari itu pintu taubat sudah ditutup.
.
Sumber: Syahrin J. (2007) Panduan Solat Taubat. Kuala Lumpur: Alhidayah Publications
.