Tuesday, March 10, 2009

Ragam Masyarakat


Seorang ahli falsafah ada berkata:
.
“I hear and I forget”
.
“I see and I understand”
.
“I do and I remember”
.

Food for Thought


Monday, March 9, 2009

Quote - Politics

.
Politics is the art of looking for trouble,
finding it everywhere, diagnosing it incorrectly,
and applying the wrong remedies.
— Grouch Marx
.

Quote - Politics

.
In politics stupidity is not a handicap.
— Napoleon Bonaparte
.

Quote - Hope

.
The human body experiences
a powerful gravitational pull in the
direction of hope. That is why the patient’s
hopes are the physician’s secret weapon. They are
the hidden ingredients in any prescription.
— Norman Cousins
.

Saturday, March 7, 2009

SEKSAAN MENINGGALKAN SOLAT

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari, bahawasanya Abul Malieh berkata:
"Adalah kami bersama Buraidah dalam suatu peperangan di hari yang mendung, maka Buraidah berkata: "Bersegeralah mengerjakan solat Asar kerana sesungguhnya Nabi SAW bersabda: "Barangsiapa meninggalkan solat Asar, maka sesungguhnya telah binasalah amalannya."
.
Berikut adalah ancaman kepada mereka yang meninggalkan salah satu dari solat-solat yang wajib:
.
1. Fardhu Isyak
Allah tidak redha ia hidup di bumiNya dan menggesa ia mencari bumi yang lain.
.
2. Fardhu Asar
Seperti dosa membunuh seribu (1,000) orang Islam.
.
3. Fardhu Zuhur
Seperti dosa meruntuhkan Kaabah.
.
4. Fardhu Maghrib
Seolah-olah ia berzina dengan ibunya (jika lelaki) atau berzina dengan bapanya (jika perempuan).
.
5. Fardhu Subuh
Diseksa selama 60 tahun di dalam neraka.
.

Wednesday, March 4, 2009

Kaabah

Credit to: Nurul nurul@schmidtbmt.com
.
Jangan engkau bersahabat dengan sahabat yang mana dia begitu berharap kepada engkau ketika mahu menyelesaikan masalahnya sahaja sedangkan apabila masalah atau hajatnya telah selesai maka dia memutuskan kemanisan persahabatan. Bersahabatlah dengan mereka yang mempunyai ketinggian dalam melakukan kebaikan, memenuhi janji dalam perkara yang benar, memberi pertolongan kepada engkau serta memadai dengan amanahnya atau sikap bertanggungjawabnya terhadap engkau. " -Imam Umar bin Abdul Aziz
.
Berikut artikel kiriman teman kita.. class
Inside Ka'bah
.
Saudaraku seiman, gambar ini (bagian dalam Baitullah) adalah hadiah istimewa bagi kita semua
(terutama bagi yang belum pernah masuk atau belum pernah melihat/memiliki gambar seperti ini). Semoga menambah keimanan kita, aamiiin...
.
.

Air Mata Rasullah SAW

Credit to: Nurul nurul@schmidtbmt.com
.
Tak bosan-bosan rasanya membaca kisah ini...
.
AIRMATA RASULULLAH SAW...
Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. 'Bolehkah saya masuk?' tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, 'Maafkanlah, ayahku sedang demam', kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, 'Siapakah itu wahai anakku?' 'Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,' tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan.
.
Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.
.
'Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut,' kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.
.
Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
.
'Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?', tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
.
'Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. 'Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,' kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. 'Engkau tidak senang mendengar khabar ini?', tanya Jibril lagi. 'Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?' 'Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,' kata Jibril.
.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik.
.
Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. 'Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.'
.
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.
.
'Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?' Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. 'Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,' kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi.
.
'Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.'
.
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, ! Ali segera mendekatkan telinganya. 'Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku' 'peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.'
.
Diluar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.
.
'Ummatii,ummatii,ummatiii?' - 'Umatku, umatku, umatku' Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi
.
Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.
.
NB:
Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim lainnya agar timbul kesadaran untuk mengingat maut dan mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan Rasulnya mencintai kita.

Tuesday, March 3, 2009

Pengeringan dengan Cahaya Matahari atau Udara dan Hilang Kesan Najis

Cara ini dapat membersihkan bumi dan semua benda yang melekat pada bumi seperti pokok, rumput dan batu hampar dengan tujuan untuk ber-sembahyang di atasnya, bukan dengan tujuan bertayammum dengannya, tetapi ini berlainan dengan hamparan, tikar, pakaian, badan (tubuh) dan setiap benda yang boleh dialih. Benda-benda yang boleh dialihkan ini jika terkena najis mesti dibasuh untuk membersihkannya.
.
Tanah yang terkena najis boleh menjadi bersih atau suci dengan cara dikeringkan (melalui matahari atau udara) adalah berdasarkan kepada kaedah yang bermaksud: "Bersih tanah ialah dengan keringnya," juga berdasarkan Hadith riwayat Ibn Umar:
Terjemahan: Aku sering tidur di masjid Rasulullah s.a.w. semasa aku masih muda dan belum berumah tangga. Aku sering melihat anjing kencing dan berkeliaran dalam masjid, tetapi tidak ada siapa pun yang memercikkan air ke atasnya.
.
Sebab dibezakan antara sembahyang dan tayammum dalam kes ini ialah yang dituntut untuk sahnya sembahyang ialah suci (taharah), manakala yang dituntut untuk sahnya tayammum ialah sifat menyucikan. Tanah yang terkena najis apabila kering kerana pancaran matahari hanya menghasilkan taharah (suci) bukan tahuriyyah (menyucikan). Sesuatu yang suci tidak semestinya menyucikan. Sedangkan yang menjadi syarat dalam tayammum ialah tanah yang menyucikan sama seperti syarat air yang menyucikan dalam wudu’.
.
Ulama' selain Mazhab Hanafi mengatakan bumi tidak menjadi suci melalui pengeringannya (cahaya matahari atau udara). Sesuatu bumi yang terkena najis mestilah dibasuh dengan air. Oleh sebab itu, jika bumi, kolam, lopak, perigi, tempat takungan air dan lain-lain terkena najis, maka ia dapat disucikan dengan cara memperbanyakkan curahan air ke atasnya sama ada air hujan ataupun selainnya, sehingga hilang zat najis itu, seperti terdapat dalam Hadith mengenai seorang Arab Badawi kencing di dalam masjid Nabi Muhammad s.a.w. lalu disuruh oleh Baginda supaya disimbahkan sebaldi air ke atasnya.
.
Sumber: Wahbah al-Zuhaili (1994) FIQH & Perundangan Islam - Jilid I. [Penterjemah: Syed Ahmad Syed Hussain et al.] Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Sapu yang Menghilangkan Kesan Najis

Cara ini dapat membersihkan benda-benda yang licin seperti mata pedang, cermin, barang kaca, bekas yang diminyakkan, kuku, tulang, permukaan barangan perak dan lain-lain kerana semua barang itu tidak diserapi najis. Najis yang terdapat di permukaan barang-barang ini dapat dihapuskan dengan cara menyapu. Telah disabit bahawa para sahabat Rasulullah s.a.w. membunuh orang kafir dengan pedang-pedang mereka. Mereka menyapunya dan bersembahyang dengannya.
.
Berdasarkan perkara ini, maka memadai menyapu pada tempat yang dibekam dengan tiga perca kain yang bersih yang dibasahkan.
.
Ulama' Mazhab Maliki berpendapat sama seperti ulama’ Mazhab Hanafi, iaitu mereka mengharuskan menghilangkan najis dengan menyapu bagi barang-barang yang terkena najis yang jika barang itu dibasuh ia akan merosakkannya seperti pedang, kasut dan khuf.
.
Sumber: Wahbah al-Zuhaili (1994) FIQH & Perundangan Islam - Jilid I. [Penterjemah: Syed Ahmad Syed Hussain et al.] Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Menyental

Menyental ialah menyapu bahagian yang terkena najis dengan tanah secara kuat sehingga kesan atau zat najis terhilang. Sama dengan al-dalk ialah al-Hat, iaitu mengutis dengan kayu atau tangan. Menyental dapat menghilangkan najis berjirim yang terkena kasut tidak kira sama ada najis itu kering ataupun basah. Maksud berjirim ialah sesuatu yang masih dapat dilihat sesudah keringnya seperti tahi, darah, mani, air kencing dan arak yang terkena tanah. Patut diambil perhatian bahawa najis berjirim adalah meliputi yang basah. Pendapat ini adalah dianggap sebagai pendapat yang sahih lagi terpilih dan difatwakan. Alasan dibenarkan najis yang terkena kasut itu disental sahaja ialah kerana perkara itu sering berlaku ('urnum al-balwd); dan terdapat Hadith Nabi Muhammad s.a.w.:
Terjemahan: Apabila salah seorang kamu datang ke masjid henddklah diterbalikkan kasutnya supaya ia dapat melihat apakah ada kekotoran, jika dia mendapati ada kekotoran hendaklah disapu (disental) dengan tanah kemudian dia boleh bersembahyang dengan kasut
.
Sekiranya najis itu bukan najis yang berjirim, maka wajib dibasuh dengan air sebanyak tiga kali, walaupun sesudah ia kering. Pada setiap basuhan itu hendaklah dibiarkan sehingga air titisan berhenti dan sehinggalah hilang basahan najis ***, tetapi tidak disyaratkan kering *** itu.
.
Kebanyakan ulama' mengatakan kasut menjadi suci dengan cara sental di tanah jika najis itu kering; ia tidak menjadi suci jika najis itu basah kerana 'Aisyah mengganyah mani kering daripada kain Rasulullah s.a.w., Jika mani itu basah beliau membasuh kain tersebut. Imam Syafi dan Muhammad bin al-Hasan mengatakan kasut yang terkena najis tidak akan suci jika disental dengan tanah tidak kira sama ada kering ataupun basah kerana najis meresap ke dalam kasut seperti juga ia meresap ke dalam pakaian dan badan. Ulama' Mazhab Hanbali mengatakan ia boleh disental jika najis itu sedikit tetapi jika banyak mesti dibasuh.
.
Sumber: Wahbah al-Zuhaili (1994) FIQH & Perundangan Islam - Jilid I. [Penterjemah: Syed Ahmad Syed Hussain et al.] Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Sunday, March 1, 2009

KETIGA: JENIS-JENIS PENYUCI

Taharah adalah wajib menurut syara’. Kewajipannya adalah sabit menurut dalil qat'i yang diijma'kan.
.
Perkara yang diwajibkan ialah wudu’, mandi junub, mandi kerana menyucikan haid dan mandi nifas dengan air. Jika air tidak ada atau apabila tidak dapat menggunakan air hendaklah digantikannya dengan tayammum dan diwajibkan juga menghilangkan najis.
.
Ahli-ahli fiqh bersependapat mengatakan harus bersuci dengan air yang menyucikan atau air yang mutlak, iaitu air yang disebut sebagai "air" sahaja tanpa disertakan dengan sebarang sifat seperti air musta'mal (yang telah digunakan) atau sebarang sandaran seperti air mawar. Allah S.W.T. telah berfirman:
Terjemahan: ... Dan Kami turunkan dari langit air yang menyucikan.... (Surah al-Hijr 15:22)
.
Demikian juga Allah S.W.T. berfirman lagi:
Terjemahan: ... Dan Allah menurunkan ke atas kamu air daripada langit supaya ia menyucikan kamu dengannya....(Surah al-Anfal 8:11)
.
Ahli-ahli fiqh juga bersependapat mengatakan harus bersuci dengan cara sapu dengan kertas atau dengan batu dalam kes istinja’. Ini bermakna harus menggunakan kertas atau batu untuk menghilangkan najis kencing dan berak dengan syarat air kencing atau tahi itu tidak mencemarkan kawasan tepi tempat keluarnya. Para ahli fiqh juga bersependapat mengatakan bahawa bersuci dengan tanah adalah dikira sebagai suci dari segi hukum sahaja [taharah hukmiyyah). Mereka juga bersependapat mengatakan bahawa arak menjadi suci dengan cara ia bertukar menjadi cuka.
.
Walau bagaimanapun, ahli-ahli fiqh berselisih pendapat tentang pensuci-pensuci lain dan berikut adalah pendapat-pendapat mereka.
.
Cara-cara Bersuci Menurut Mazhab Hanafi
1. Air Mutlak Sekalipun Air Musta'mal
Penggunaan air ini menghasilkan kedua-dua taharah haqiqi dan hukmi (hadath dan Janabah). Contohnya ialah seperti penggunaan air hujan, air laut, air perigi, air mata air dan air yang bertakung di kawasan lembah. Allah S.W.T. menamakan jenis air ini sebagai menyucikan (tahur), iaitu disebut dalam firman-Nya:
Terjemahan: ... Dan Kami turunkan dari langit air yang menyucikan.... (Surah al-Hijr 15:22)
.
Rasulullah s.a.w. juga bersabda:
Terjemahan: Air yang suci tidak dinajiskan oleh apa-apa kecuali yang berubah warna, rasa ataupun baunya.
.
Kalimah al-Tahur bermakna suci pada dirinya dan dia dapat menyu­cikan pada yang lain.
.
2. Cecair yang Suci
Cecair yang suci ialah cecair yang mengalir apabila diperah cecair tersebut ia dapat menghilangkan najis. Ulama’ Hanafi dan juga para ulama’ yang lain bersependapat mengatakan bahawa cecair yang suci tidak dapat menghilangkan hadath hukmi (iaitu hadath-hadath yang boleh hilang dengan wudu’ dan mandi), sebab hadath hukmi hanya dapat dihilangkan dengan air. Ini ditetapkan oleh nas al-Qur'an. Penggunaan air untuk menghilangkan hadath hukmi merupakan suatu kemudahan kepada manusia.
.
Penggunaan cecair yang suci dapat menghilangkan taharah haqiqi, (iaitu penghapusan najis haqiqi daripada pakaian dan badan) menurut Abi Hanifah dan Abu Yusuf. Pendapat ini adalah difatwakan. Contoh-contoh cecair yang suci ialah air mawar, air bunga, cuka, air tumbuh-tumbuhan, air buah-buahan, air kacang yang jika direbus dengan air kemudian apabila disejukkan akan menjadi beku dan air daripada sebarang bahan yang jika diperah akan mengeluarkan air, termasuk juga peluh yang dapat membersihkanjari. Jika labu susu seorang ibu menjadi najis kerana muntah anaknya, maka ia menjadi suci atau bersih dengan cara anaknya itu rnenghisap susunya tiga kali hisap. Mulut seorang peminum arak menjadi bersih dengan bertukar air liur.
.
Sekiranya suatu bahan itu tidak mengalir seperti madu, minyak sapi, lelemak, minyak, susu, walaupun susu yang dimasamkan, sup dan sebagainya, maka kesemua bahan ini tidak dapat digunakan untuk bersuci sebab bahan-bahan ini tidak dapat menghilangkan najis, kerana pengha pusan najis hanya berlaku dengan cara mengeluarkan bahagian-bahagian najis bersama-sama dengan bahan yang menghilangkannya sedikit demi sedikit dan ini hanya boleh dilakukan oleh bahan yang mengalir apabila diperah. Bahan cecair seperti ini adalah sama seperti air yang dapat menghilangkan bahagian-bahagian najis, sebab cecair yang mengalir adalah halus dan dapat meresap ke dalam bahagian-bahagian najis dan menghilangkannya kemudian najis itu dapat dikeluarkan dengan cara pelahan.
.
Muhammad al-Hasan, Zufar dan ulama' selain ulama' Hanafi tidak membenarkan penggunaan cecair untuk menghilangkan najis. Ini disebabkan sifat air yang menyucikan ditetapkan oleh syara' dan syara’ hanya mengiktiraf bersuci hanya dengan air dan tidak selainnya. Oleh itu, bahan-bahan yang lain tidak boleh disamakan dengannya.
.
Harus bersuci dengan air yang bercampur dengan sedikit bahan yang suci yang mengubah salah satu sifat air itu seperti air keruh dan air yang bercampur dengan sabun, bahan pencuci atau kunyit selagi air itu masih halus dan mengalir, kerana air itu masih dinamakan air. Ini disebabkan susah untuk mengawasi bahan-bahan seperti tanah, daun dan pokok supaya tidak bercampur dengan air. Jika air itu menjadi selut, iaitu tanah lebih banyak daripada air atau jika ia bercampur dengan sabun, maka sabun atau bahan pencuci itu lebih tebal ataupun jika bercampur dengan kunyit dan menjadi pencelup (pewarna kain), maka tidak harus bersuci dengannya.
.
Sumber: Wahbah al-Zuhaili (1994) FIQH & Perundangan Islam - Jilid I. [Penterjemah: Syed Ahmad Syed Hussain et al.] Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
.